سیر تحول نقوش و کتیبه های مسجد جامع فرومد(دوره خوارزمشاهیان)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
- نویسنده اکرم کارگری
- استاد راهنما علیرضا خواجه احمد عطاری قباد کیانمهر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده: فرهنگ وهنر غنی و پربار ایران زمین ، بالاخص هنر تزیین بناها درمعماری این کهن دیار که جایگاهی بس رفیع دارد ، علاوه بر زیبایی ظاهری از ارزش های والاتری نیز برخوردار بوده است و ذهن جستجوگر را قبل از نمود ظاهری ، به معنای درونی رهنمون می سازد. از آنجا که اصول زیبایی شناسی و ویژگی های خاص سنت ایرانی به طور ظریف وآگاهانه در این نقوش نمود ی آشکار دارد ،مورد توجه طرا حان وهنرمندان معاصر بوده است . در این پژوهش نیز سعی شده ، با نگاهی ویژه به نقوش تزیینی یکی از شاخص ترین بنا های دوره خوارزمشاهی علاوه بر درک این زبان پُر رمز و راز، خصوصیات بصری این نقوش و کتیبه ها نیز مورد توجه قرار گیرد. مسجد جامع فرومد به عنوان مجموعه ای کم نظیراست ، که دارای انواع نقوش و کتیبه هایی مربوط به دوره های مختلف از جمله اواخر سلجوقی اوایل خوارزمشاهی،ایلخانی ودوره ی تیموری می باشد . از این رو سعی شده است که ضمن معرفی این بنای شگفت انگیز ، نقوش و ویژگی های آن نیز از نظر زیبایی شناسی ومبانی هنر های تجسمی، مورد توجه و تجزیه وتحلیل قرار گیرد . اطلاعات و داده های این پژوهش بخشی بصورت کتابخانه ای ، بااستفاده از منابع موجود؛ وبخشی دیگر به شیوه ی میدانی ، بازدید از بنا وتهیه تصویر، صورت گرفته است . از نتایج مهم این پژوهش می توان به تنوع انواع نقوش سنتی، مربوط به دوره های سلجوقی، خوارزمشاهی، ایلخانی وتیموری اشاره کرد، که این مسجد را تبدیل به موزه ی هنر های اسلامی ایرانی کرده است.
منابع مشابه
تأملی در کتیبه ها و نقوش مسجد جامع زواره
آثار برجای مانده از هنرهای تزیینی در ابنیه اسامی، مخصوصاً در اماکن مذهبی، نظیر مساجد واجد روحیات منحصر به فرد و ژرفای تجسمی هستند. درواقع مساجد به گنجینه های بی بدیلی از جلوه های هنر اسامی تبدیل شده اند. در تاریخ معماری ایران، معماری عصر سلجوقی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این اهمیت را می توان در تزیینات شاخص این دوره به خصوص انواع کتیبه های به جای مانده از این دوره ارزشمند یافت. بناهای دوره ی...
متن کاملبررسی کتیبه های برج سه گنبد و مسجد جامع ارومیه
برج آجری سه گنبدِ شهر ارومیه از بناهای ارزشمند قرن ششم هجری است. این بنای استوان ه ا ی شکل که سردری مزین به نقوش زیبا و تزیینات آجرکاری و کتیبه های آجری دارد، از بناهای شاخص این دوره است. در قسمتِ ورودی این برج، کتیب ههایی به خط کوفی و تراشیده شده از آجر، نقش بسته است. در قسمت پایانی کتیبۀ دورِ سردر، تاریخ محرم ۵۸۰ قمری نوشته شده است. مسجد جامع نیز یکی دیگر از آثار معماری ارزشمند ارومیه است. از مش...
متن کاملبررسی کتیبه های برج سه گنبد و مسجد جامع ارومیه
برج آجری سه گنبدِ شهر ارومیه از بناهای ارزشمند قرن ششم هجری است. این بنای استوان ه ا ی شکل که سردری مزین به نقوش زیبا و تزیینات آجرکاری و کتیبه های آجری دارد، از بناهای شاخص این دوره است. در قسمتِ ورودی این برج، کتیب ههایی به خط کوفی و تراشیده شده از آجر، نقش بسته است. در قسمت پایانی کتیبۀ دورِ سردر، تاریخ محرم ۵۸۰ قمری نوشته شده است. مسجد جامع نیز یکی دیگر از آثار معماری ارزشمند ارومیه است. از مش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023